התמודדות עם חום ומחלות חורף

התמודדות עם חום ומחלות חורף - שקד שיףזה הגיע.. חולשה כללית בכל הגוף, כאבי שרירים, צינון, שיעול ובעיקר אין כח לפתוח את העיניים ולקום מהמיטה.

כשכתבתי על חיזוק מערכת החיסון, הבנו שהדרך הטובה ביותר להתמודדות היא מניעה או חיזוק והגברת יעילות הגוף בהתמודדות עם מחוללי מחלה.

ובכל זאת, הנה אני, מפסידה יום עבודה ונשארת חולה בבית.

מה לעשות אם יש חום?

עליית חום הגוף מעל 38 מעלות מעידה על כך שהגוף מתמודד עם מחולל מחלה: נגיף (וירוס) או חיידק. חום הוא לא המחלה, אלא התסמין.

יש לציין כי לכל אדם יש חום גוף תקין מעט שונה. ישנם אנשים שחום גוף של 38 מעלות, עדיין לא מבשר על מחלה.

מה הסיבה שחום הגוף עולה?

כשפורץ לגוף חיידק או וירוס, מערכת החיסון מזהה אותו ומיד מגיבה. אחד הדברים הראשונים שמתרחשים זה עליית חום הגוף משום שלוירוסים ולחיידקים קשה להתרבות ולגרום למחלה בחום גבוה, כך בעצם מערכת החיסון מתחילה לנטרל את פעולתם וזו הסיבה שעליית החום חשובה כל כך לתהליך ההחלמה.

חום על רקע ויראלי: בדרך כלל החום יהיה גבוה בערב ונמוך בבוקר ובנוסף נראה תופעות כמו נזלת, כאב גרון, כאב אוזניים או שיעול. מחלות ויראליות הן פחות מסוכנות ולרוב הן חולפות מעצמן לאחר מנוחה של יומיים- שלושה.

חום על רקע חיידקי: חום פחות או יותר אחיד ברוב שעות היום והכאב ממוקד יותר. כשהגוף מתמודד עם חיידק, יש לקטול אותו באופן ממוקד (בדר"כ ע"י אנטיביוטיקה)

כשאנחנו מורידים את החום ע"י תרופה חיצונית, אנחנו בעצם מחלישים את פעילות מערכת החיסון ובהמשך, מונעים את בנייתה של מערכת החיסון הנרכשת.

קיימים מצבים שבהם כדאי להוריד חום, והם תלויים בעיקר בחיוניות ובמצב הרוח של המטופל.

ילדים למשל, נוטים להעלות חום ולהגיב בעוצמה לכל פולש זר. חשוב להסתכל על הילד ולשים לב האם הוא אוכל, מחייך, משחק מעט או סמרטוטי? האם הוא חיוני, עירני או אפאטי?

אז מה לעשות?nutrition-and-recipes

1. לנוח, לנוח ולנוח.
  2. אבחנת רופא – לגשת לרופא ולבקש אבחנה (משטח גרון והסתכלות רפואית במיוחד אם יש חום)
  3. לשתות חליטות תה מרגיעות ומחזקות – ניתן לשלב גם חליטות מצמחי מרפא שיסייעו לחיזוק מערכת החיסון ועוזרים להם להילחם בוירוס (קישור לחליטות תה לחורף)
  4. לאכול מזון קל לעיכול כמו מרק חם , ירקות כתומים ועוד מזונות שניתן לקרוא עליהם כאן (קישור לחיזוק מערכת החיסון)
  5. מים, מים, מים! מים מנקים ועוזרים לתהליך פינוי הרעלים בגוף.

חשוב לא למהר להוריד חום. לקבל את המחלה, לחבק ולתמוך בילד שמתמודד עכשיו עם צבא שלם בתוך גופו שנלחם ומתחזק בשבילו. ההתמודדות הזו חשובה לחיזוק מערכת החיסון להמשך חייו.

מתי לפנות לרופא?

• תינוק עד גיל חודשיים עם חום גבוה
  • ילד עם חום יותר מיממה (24 שעות). לאחר הביקור אצל הרופא המעקב הוא כל שלושה ימים.
  • חום מלווה בכאבי ראש ו/או הקאות
  • קוצר נשימה או נשימות מהירות
  • שלשולים מרובים ו/או דם בשלשול – אם המחלה היא ויראלית (שנגרמת ע"י וירוס) ואנחנו בכל זאת מעוניינים להוריד חום, מומלץ להתחיל בשיטות הטבעיות והמסורתיות שנמנעות מהורדת חום בצורה חדה.
  • מים ואוכל: שתיית מים וחליטות צמחים – לאכול רק מה שהגוף מבקש.
    זה בסדר אם לא אוכלים הרבה, הגוף עובד עכשיו ומשקיע את כל כוחו בהבראה ולא בעיכול. רצוי לאכול מזון קל לעיכול ומזין כמו מרקים שעשירים בויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון שעוזרים לחיזוק מערכת החיסון. לילד כדאי להציע מאכלים שאהובים עליו אבל להשתדל להימנע ממתקים ומזונות שלא תורמים במצב זה.
  • קומפרסים פושרים: מגבת טבולה במים + שמנים אתריים/חומץ תפוחים על המצח.
  • אמבטייה/מקלחת חמימה מצליחה להוריד עד כחצי מעלה (וזה משמעותי מאד בהרגשה)
  • לאוורר היטב את החדר ולשמור על טמפ' נעימה בחלל.

* המלצות אלו אינם מחליפים ייעוץ רפואי או בדיקת רופא.