חיזוק מערכת החיסון

למצוא את כח הריפוי הטבעי

עוד לפני בואו של הגשם הראשון, מגיעים וירוסים ומחוללי מחלות למינהם. הם מזכירים לי, שהנה זה מגיע.
עם בואו של הסתיו והשלכת מגיעה גם הנזלת, השיעול, החום, דלקת גרון וגם אוזניים.

זה לא הכל.
כשהילד שלי (בן 3) עם חום, אני מבינה שהגיע הזמן לנוח. שהוא צריך לשכב בבית, להתחזק ולבנות את מערכת החיסון הנרכשת שלו.

אז אני לוקחת חופש,
נוסעים יחד לרופאה שבודקת ואומרת "הכל נראה בסדר (אוזניים, גרון, ריאות) זה וירוס.
אם החום ממשיך עוד שלושה ימים, תחזרו לביקורת" (בחיוך כמובן)

"זה ויראלי"…….שמעתי את זה כל כך הרבה פעמים בשלוש השנים האחרונות.

שתי מילים שמוציאות לי את הרוח מהמפרשים.
למה?
מה אני אמורה לעשות עם המידע הזה? לחכות?
לוותר על שלושה ימי עבודה ולקוות שהחום יעבור מעצמו?
– כן.
אז אנחנו חוזרים הביתה ואני מטפלת בבני בכורי במלא המסירות.
עברו שלושה ימים והחום ירד.
נשארנו בבית לעוד יום הבראה (כי אני אמא שמקשיבה לחוקים ומבינה כמה היום הזה חשוב..)
– וחזרה לגן.

יום למחרת שוב טלפון מהגננת. הילד עם חום.
איך??????? הרגע סיימנו!
ושוב אצל הרופאה בדיוק אותו תרחיש.
ואני חייבת לשאול "אבל החום ירד, הוא חזר לגן. אולי זה לא ויראלי? אולי יש כאן משהו אחר?"
והרופאה "לא…זה ויראלי. זה וירוס חדש"
מההההההההה כמה וירוסים? ולמה כולם תוקפים דווקא אותו??

מצלצל לך מוכר?
האם ניתן לחזק את גופנו בדרכים טבעיות?
האם ניתן לקצר את משך המחלה?
האם ניתן להתמודד עם המחלות הללו ללא תרופות ואנטיביוטיקה?
ברוב המקרים, התשובה היא – כן!
ואפילו רצוי.

ראשית, חשוב לי לציין שמחלה היא תהליך חיוני לגוף (כן, אני יודעת שזה נשמע מצחיק ואבסורד). בזכות התמודדות מערכת החיסון עם מחוללי מחלות היא מייצרת נוגדנים ומתחזקת. בתהליך ההבראה מתבצע תהליך של ניקוי מערכות הגוף והריריות. כדאי מאד לתת לגוף לבצע את עבודתו נאמנה ולא להפריע לתהליך.

הבעיה מתחילה כשהחום, החולשה וההרגשה הלא טובה נמשכים יותר מידי זמן ולגוף קשה להתגבר על זה ומתפתחת מחלה כרונית (לדוגמא נזלת כרונית, שיעול וליחה שנמשכים לאורך כל עונת החורף) או מצב בו מתקיימות הדבקות הולכות ונשנות ואנחנו מוצאים את עצמנו כל החורף מתמודדים עם תופעות שאולי הן לא מסוכנות אך הן משבשות את אורח החיים וגורמות לנו, ההורים להפסיד ימי עבודה. הדרך היעילה, הטובה והבטוחה ביותר לצמצם את משך זמן המחלה ואת יעילות מערכת החיסון היא ע"י שמירה על חום גוף, תזונה מחזקת ושילוב צמחי מרפא במטבח הביתי.

מערכת החיסון היא בעצם החומה שמגינה עלינו, עובדים בה תאים שמשמשים כ"חיילים" ונלחמים במחוללי המחלה (וירוסים, חיידקים, תולעים, טפילים פטריות). לכן, חשוב לחזק את אותם חיילים כדי שיוכלו לבצע את עבודתם ולהביא לריפוי בזמן הקצר ביותר

חיזוק מערכת החיסון - שקד שיף.

הדרך הטבעית לחיזוק מערכת החיסון היא ע"י תזונה מותאמת לחורף כדי להקל על העומס המטבולי ולשפר את תהליך העיכול. בנוסף, תזונה נבונה, טובה ומותאמת לעונה מספקת מרכיבים תזונתיים חשובים לחיזוק הגוף ומערכת החיסון.

בטיפול המונע ניתן לשלב גם צמחי מרפא ותוספי תזונה שתפקידם לחזק את מערכת החיסון ולעזור לגוף להתמודד מול הוירוסים שמסתובבים בחללים סגורים עם אוכלוסיה רבה, צפוצה. מקומות חמימים בעלי חילוף אויר נמוך ועוד.

טיפים שימושיים לשמירה וחיזוק מערכת החיסון

אורח חיים תזונתי – חשוב להקפיד על סיום ארוחות עד השעה 20:00 ועל אכילת מנות קטנות בכל ארוחה כדי לא להכביד על מערכת העיכול.

שמירה על חום הגוף – בראש ובראשונה אני ממליצה להקפיד על לבוש חם, בגדים יבשים ומחממים, מעיל, כובע, מגן לאוזניים וכל מה שצריך כדי למנוע כניסת קור למערכות הגוף.

טמפרטורת המזון – חשוב להכניס לגוף מזון ושתיה בטמפרטורה חמה, חמימה. יש להימנע ממזון קר ושתיית מים קרים. סוכר לבן ומוצריו שנמצא במאכלים מתוקים וממתקים, עוגיות, עוגות, בסקוויטים. קמח לבן ומוצריו (פסטה, בורגול, פתיתים, קוסקוס, פיצה), מוצרי חלב, מוצרים מעובדים ותעשייתיים, מזון מטוגן, בוטנים (כן, גם במבה), פירות הדר ובננות.

פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה – חיידקי פרוביוטיקה מסייעים לחיזוק חיסוני ולכן, כדאי להגביר את הצריכה של חיידקים פרוביוטים ומזונות שמשמשים כמצע לגידול החיידקים (פרה-ביוטיקה). כל אלו תורמים לאיזון אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במערכות הגוף.

מזונות מומלצים הם בצל, שום, ארטישוק,דגנים מלאים (שיפון, כוסמין, אמרנט, גריסי פנינה) וקטניות (עדשים בכל הצבעים, שעועית אזוקי, שעועית מאש).

מזונות שעוזרים להפחית ולסלק ליחה עודפת – אגס, תפוח, גריסי פנינה וצמחי תבלין כגון טימין, זעתר, בזיליקום, אורגנו ורוזמרין.

מזונות שמחזקים את מערכת העיכול והחיסון – ירקות כתומים כמו בטטה, דלעת, גזר ודלורית

שימוש בצמחי מרפא – כדי לסייע לגוף בחיזוק חיסוני ומניעת מחלות חוזרות, ניתן להיעזר בשימוש בצמחי מרפא ושמנים אתריים שמטרתם לקצר את המשך זמן המחלה ולגרום לגוף להתמודד ביתר יעילות מול מחולל המחלה. צמחים שניתן להוסיף לתזונה היומיומית הם ג'ינג'ר, קינמון, טימין, רוזמרין, בזיליקום, זעתר, אורגנו, זרעי קצח, קימל, שומר, אניס. זוטה לבנה, מרווה, נענע ומנטה.

שימוש נוסף בצמחי מרפא הוא ע"י מרתחים, מיצוי באלכוהול (טינקטורה) או קפסולות שמכילים צמחי מרפא מחזקי חיסון כגון שורש אכיניצאה, פרחי ופירות סמבוק שחור,פרופוליס, אסטרגלוס ועוד.

צמחי מרפא מסוג זה, ניתן לרכוש בקליניקה.

בברכת חורף בריא

 

* ההמלצות הרשומות אינן מחליפות ייעוץ רפואי או בדיקת רופא.